• Olieprijzen zouden zonder de onrust in de Rode Zee verder wegzakken, stellen olie-analisten.
  • De militaire dreiging van de Houthi-rebellen zorgt voor een extra risicopremie voor olieprijzen.
  • Analisten wijzen er echter op dat de vraag naar olie relatief zwak is, waarbij vooral China het laat afweten.
  • Lees ook: Saudi-Arabië gooit het roer om: geen extra productiecapaciteit meer voor olie

Olieprijzen worden momenteel opgedreven door onrust in de Rode Zee, stellen experts. Zonder deze verstoringen in de scheepvaart zouden de prijzen dalen.

Analisten voorspellen dat ruwe olie, zonder de spanningen in het Midden-Oosten, terug zou kunnen zakken naar een niveau van 70 dollar per vat. Inspanningen van olielandenclub OPEC om de prijzen te verhogen door de productie te beperken zijn vooralsnog niet erg succesvol.

Olie-analist Rebecca Babin van CIBC Wealth Management ziet de grootste bedreiging in de afnemende vraag vanuit China voor 2024, zo schrijft ze in een nieuw rapport. Hoewel de disruptie van het scheepsverkeer geen direct tekort veroorzaakt in het aanbod van ruwe olie, zorgt dit wel voor hogere transportkosten en is er sprake van een risicopremie die in de olieprijs wordt verwerkt.

Aanvallen Houthi-rebellen bij Jemen verstoren vaarroutes bij Rode Zee

De aanvallen van Houthi-militanten vanuit Jemen op vrachtschepen verstoren het scheepsverkeer dat gebruikmaakt van de vaarroutes via het Suezkanaal. De door Iran gesteunde groepering uit Jemen voert aanvallen uit als vergelding voor de Israëlische bombardementen in Gaza.

De militaire interventie van de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk heeft sommige aanvallen verijdeld, maar niet volledig gestopt. Dit voegt een risicopremie toe aan de olieprijzen door de verhoogde verzekeringskosten en de dreiging van verstoring van de scheepvaart.

De militaire dreiging heeft geleid tot een toename in de kosten van commerciële scheepvaart, met name op de route tussen Azië en Europa. Hierdoor kiezen containerschepen vaker voor een langere en duurdere route via de zuidpunt van Afrika, wat heeft geresulteerd in onder meer een verdrievoudiging van de kosten voor containervervoer tussen Shanghai en Rotterdam in de afgelopen maand, meldde econoom Torsten Sløk van Apollo Management eerder.

Zwakke vraag naar olie vanuit China risico voor olieprijs

Hoewel de verstoringen in de Rode Zee geen directe aanbodtekorten veroorzaken op de oliemarkt, voorkomen ze momenteel wel dat olieprijzen dalen. De afnemende vraag uit China blijft volgens olie-analist Babin de grootste bedreiging voor de oliemarkten in 2024.

De huidige prijsstabiliteit is voornamelijk te danken aan de situatie in de Rode Zee. Zonder de militaire dreiging zou de olieprijs waarschijnlijk tussen 70 dollar en 75 dollar per vat schommelen. Maandag noteerde een vat Brent-olie op 77 dollar per vat.

LEES OOK: Het duurt nog jaren voordat de energiemarkt is hersteld: prijzen van olie en gas kunnen nog verder stijgen, volgens topeconoom